lørdag den 13. september 2014

Iværk&Vækst messe, og hvad jeg lige føler for..

Jeg har taget en beslutning for min blog. Den skal akkompagneres af musik.
Mest fordi musik betyder afsindigt meget for mig, men også for at give dig som læser et lille indblik i i mit humør i den skrivende stund.

Nummeret jeg har sat på afspilleren lige nu, er desværre ikke fra min barn- eller ungdom, der er jeg en tand for ung. Rent musikalsk er jeg født to årtier for sent. Jeg er opvokset med at min far skruede ekstra højt op for Pink Floyd, Led Zeppelin, Dire Straits osv. min mor derimod, spillede ofte Thomas Helmig, Dodo and the dodos, Hanne Boel og hvad der ellers måtte høre til.

Det har i virkeligheden lært mig at elske næsten al musik, med enkelte undtagelser, og det er jeg dem dybt taknemmelig for. For er der noget der kan bringe mennesker sammen, er det musik, og ikke nok med det, så kan musik ændre på folks humør.. Det kan alkohol også, meeeeeen, uden at være læge, vil jeg drage den påstand at musikken på længere sigt er bedre.

Inden jeg får sovset mig ud i så lang en snak, at jeg ikke kan huske hvad jeg i virkeligheden ville skrive om, kommer her dette indlægs musikalske inspiration:

The Bee Gees "More than a woman". Et super velproduceret nummer, med en fantastisk vokal. På en regnfuld september aften er det svært ikke at rokke med når man sætter det nummer på. Er du så uheldig, at Bee Gees ikke er en del af din pladesamling, så får du hermed et link:


Nå.. Jeg skal tilbage til den egentlige pointe med indlægget.

Iværk&Vækst messe anno 2014. En messe for iværksættere, en kilde til inspiration, en samling af mennesker med samme mål, men tusind forskellige veje. Det havde jeg i hvert fald håbet på.

Jeg synes at jeg gik ind til det med åbent sind, men jeg måtte desværre sande at de 9/10 udstillere, udelukkende var der for at skaffe nye kunder. Udmærket, taget i betragtning at jeg læser markedsføring, men jeg havde nok håbet på at siden iværksætteri var en del af navnet, at det også havde indeholdt noget mere i den boldgade.

Jeg måtte sande at iværksætterene på denne messe, var store drenge, som allerede havde opbygget en stor virksomhed, og i virkeligheden havde bevæget sig langt væk fra hvad det vil sige at være nyopstartet, og hvad det indeholder. Keep it simple ånden var ikke tilstede, og de virksomheder der var repræsenteret havde bare smidt salgskonsulenterne på gaden.

For at få noget ud af messen, var jeg nødt til at ændre min indstilling, og mine forventninger.
Så i stedet for at være den nysgerrige potentielle iværksætter, var jeg i stedet sælgeren der er ved at læse markedsføring. Min indgangsvinkel skulle være at se på hvad der fungerer, og hvad der absolut IKKE fungerer, samt lytte til de mennesker der er 10.000 fejl rigere end mig.

Eric Edmeades var hovedtaler. Jeg tænkte at det var et oplagt valg, da manden er hamrende dygtig. Han fik hurtigt fyret op under publikum med underholdende historier, og rig erfaring fra sit, om noget, succesfulde liv.
Her stopper min begejstring så også.. Manden er dygtig, ingen tvivl om det, men det var en motivationstale. Hans gyldne opskrift på succes er samme historie man har hørt tusinde gange før, den var bare skrevet af en ny gulddreng.

Der var sikkert en masse der kunne bruge hans råd, men det her var en ting, der for mig, ikke fungerede. Jeg ville ønske, at de havde haft fat på branchefolk der virkelig havde opfundet den dybe tallerken. Eksempelvis Georg Lois.. Manden der er grunden til at jeg vil arbejde med marketing, men hvem vil dog ikke se deres idol på en scene. Ham vender jeg helt sikkert tilbage til, men han fortjener sit helt eget indlæg.

En ting der tilgengæld helt sikkert fungerede var gratis udskænkning af fadøl. Jeg lavede en kort rundspørge blandt mine klassekammerater, ALLE nævnte denne stand som det første de huskede fra messen. Er det på grund af øllen? Eller det, at det var en kendis der stod for udskænkningen? Det tror jeg ikke.. Vi var kun tre der havde drukket den fadøl, og kun to af os kunne huske navnet på b-liste kendissen bag ankeret.

Jeg tror grunden til at vi huskede standen, var fordi de netop ikke gjorde som alle andre.
Firmaet bag denne gimmick var; lejenregnskabschef.dk
Alle andre havde sendt salgspersonalet, de havde sendt Brian Lykke med fynske fadbamser.. Folk huskede dem, og det er i virkeligheden pointen med markedsføring.
Hvis jeg en dag står og mangler en regnskabskyndig (foruden mig selv), så ved jeg da godt hvem jeg tænker på først.

Et firma der meget gerne ville snakke med mig, hedder E-conomic. Et online regnskabsprogram, som har bordet markedet på et super uheldigt tidspunkt. De har opnået en vis succes, men de knokler noget ud af bukserne for at holde trit med Dinero, en gratis pendant, som har vundet stort indhug i markedet, især hos de små, nyopstartede virksomheder, altså samme målgruppe som E-conomic.

Næste speaker jeg hørte, var Uffe Just, og det gjorde jeg ikke særlig længe. Uffe har tidligere være medejer af marketings bureauet Just/Kidde, som de fleste nok husker for at gå fuldstændigt bankerot tilbage i 07/08.. Et underskud på fire millioner, og nu står manden og belærer os om hvordan man skal markedsføre sig selv.. Jeg er klar over at jo flere virksomheder man fejler med, desto bedre bliver man.. I USA.

Efter konkursbegæringen af Just/Kidde, åbnede Uffe Just og Carsten Kidde bureauet Society, som så også gik på røven, og nu sidder Uffe Just som CEO for Brand Universe, og er samtidig stifter af crowdfunded.dk. Uffe Just står på scenen, og snakker om at tilstedeværelsen på de sociale medier er super vigtigt, og det er her vi skal tiltrække en del af vores kunder, og jeg er helt enig.

Det fungerer bare ikke for ham selv, og hans metoder giver bagslag. Uffe Just er dygtig til at sælge sig selv, men ikke sit produkt. Brand Universe har i skrivende stund 1,786 "likes", og hans side geschæft crowdfunded.dk har 388 "likes", sidstnævnte side, er desuden nede, og har været det siden lanceringen, så hvor går det galt? Hvorfor står denne mand på scenen, og skal lære "grønne" iværksættere om SMM?

Jeg er ikke ekspert på marketing, men noget siger mig at 1,786 "likes" ikke kan betragtes som at have opnået nogen voldsom succes. Herre gud, der findes 16-årige piger, der har større fanskare, bare ved at blogge om make-up og give aways, måske skulle vi snakke med dem i stedet for?

Så.. Kom jeg vist også af med lidt galle.
Messen var en smule skuffende, men jeg fik da trods alt lidt med. Jeg lærte at man ikke skal slå på tromme for janteloven, men man skal også kende sine begrænsninger, og jeg fik bekræftet hvad jeg vidste i forvejen. Hvis du vil huskes, så gør noget ekstraordinært, ellers er du glemt i morgen.

Med dette sagt, vil jeg runde mit indlæg af. Den største inspirationskilde for mig, var et skilt vi passerede på vej væk fra caféen, hvor vi spiste frokost.
På skiltet stod "Life is uncertain, eat dessert first". Og ja.. Du skal fandeme nyde livet, og gøre de ting du har lyst til, inden det er for sent, det kunne blandt andet være at åbne den virksomhed.

I bedste Casper Blom ånd: "Just fucking do it!".

Billeder fra messen:
















Ingen kommentarer:

Send en kommentar